مواد طبیعی برای زیبایی پوست صورت و بدن

درمان جوش صورت با هزینه کم
2 روش اصلی درمان جوش صورت و آکنه بدون نیاز به هزینه زیاد!
17 ژانویه 2020
کادو ولنتاین
3 انتخاب برتر برای کادو روز ولنتاین برای اثبات عشق و دوستی چیست؟
10 فوریه 2020

مواد طبیعی خوراکی برای سلامتی بدن بسیار اهمیت دارد. یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند متابولیسم شما را به هم بزند، باعث اضافه وزن شود و به ارگان‌هایی مثل قلب و کبد آسیب برساند.

اما چیزی که می‌خورید، تاثیر زیادی بر روی یک ارگان دیگر هم دارد – پوست شما. در این مقاله به بررسی 9 مواد طبیعی برای زیبایی پوست می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

·         ماهی‌های چرب

·         آووکادو

·         گردو

·         مغز تخمه آفتابگردان

·         بروکلی

·         گوجه‌فرنگی

·         سویا

·         شکلات تلخ

·         چای سبز

 

  • ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مثل سالمون، ماهی خال مخالی و شاه ماهی، غذاهای مناسبی برای سلامت پوست هستند. این ماهی‌های حاوی منابع غنی اسیدهای چرب امگا3 هستند، که برای حفظ سلامت پوست بسیار ضروری است. اسید های چرب امگا3 برای محکم نگاه داشتن بافت پوست و حفظ انعطاف و رطوبت آن نقش اساسی ایفا می‌کنند. در حقیقت کمبود اسیدهای چرب امگا3 می‌تواند باعث خشک شدن پوست شود. اسیدهای چرب امگا3 موجود در ماهی التهاب (که موجب قرمزی و آکنه می‌شود) را کاهش می‌دهد. امگا3 می‌تواند از پوست در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش محافظت کند.

برخی از مطالعات نشان داده مکمل‌های چربی ماهی با بیماری‌های التهابی و خودایمنی که برای پوست به وجود می‌آید، مثل پسوریازیس و لوپوس مبارزه می‌کند. ماهی‌های چرب منبع غنی ویتامین E نیز هستند، که یکی از مهمترین آنتی‌اکسیدان‌های موجود برای پوست است. دریافت ویتامین E به میزان کافی برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد و بیماری‌های التهابی ضروری است.

 

  •  آووکادو

آووکادو منبع چربی‌های سالم است. این چربی‌ها عملکرد بدن شما را بهبود می‌دهند و باعث حفظ سلامت پوست می‌شوند. دریافت مقادیر مناسب از این چربی‌ها برای منعطف و مرطوب نگاه داشتن پوست ضروری است. آووکادو حاوی موادی است که از پوست شما در برابر آسیب خورشید محافظت می‌کند. اشعه فرابنفش می‌تواند باعث بروز چین‌وچروک و سایر علائم پوستی شود.

همچنین آووکادو منبع مناسبی از ویتامین E است که یک آنتی‌اکسیدان قوی برای محافظت از پوست در برابر آسیب اکسیداتیو است. جالب است بدانید، ترکیب ویتامین E با ویتامین C می‌تواند موثرتر عمل کند. ویتامین C نیز برای پوست بسیار مفید است. پوست شما برای تولید کلاژن به ویتامین C احتیاج  دارد. کمبود ویتامین C امروزه در میان افراد خیلی شایع نیست، اما از علائم رایج آن می‌توان به خشکی، زبری و ناهموار شدن پوست اشاره کرد.

 

مواد طبیعی چون آووکادو

 

  •  گردو

یکی از بهترین مواد طبیعی برای زیبایی پوست گردو است. گردو خواص زیادی دارد که آن را به یک غذای فوق‌العاده برای پوست تبدیل کرده است. گردو حاوی اسیدهای چربی است که بدن به تنهایی نمی‌تواند آن را تولید کنید. در حقیقت، گردو نسبت به سایر مغزها، مقدار بیشتری اسیدهای چرب امگا3 و امگا6 دارد.

یک رژیم غذایی حاوی مقدار زیاد از حد امگا 6 ممکن است باعث التهاب‌های پوستی مثل پسوریازیس شود. از سوی دیگر اسیدهای چرب امگا3 التهاب‌های پوستی را کاهش می‌دهند.

 

  •  مغز تخمه آفتابگردان

به طور کلی، مغزها منابع مناسبی برای حفظ سلامت پوست هستند. 28 گرم مغز تخمه آفتابگردان 37 درصد از نیاز روزمره بدن به ویتامین E، 10 درصد از نیاز روزمره بدن به زینک، و 5.4 گرم پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

 

  • فلفل دلمه‌ای قرمز یا زرد

فلفل دلمه‌ای منبع غنی بتاکاروتین است که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. یک فنجان فلفل دلمه‌ای قرمز حاوی 92 درصد ویتامین A روزانه مورد نیاز بدن است. فلفل دلمه‌ای همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که به تولید پروتئین کلاژن کمک می‌کند. یک فنجان فلفل دلمه‌ای قرمز 317 درصد از ویتامین C روزانه مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

 

  •  بروکلی

از دیگر مواد طبیعی برای زیبایی پوست می‌توان به بروکی اشاره کرد. بروکلی حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای سلامت پوست، مثل زینک، ویتامین A و ویتامین C است. بروکلی همچنین حاوی لوتئین (یک کاروتنوئید) که مشابه بتاکاروتین عمل می‌کند. لوتئین از پوست شما دربرابر آسیب اکسیداتیو(که باعث خشک و چروکیده شدن پوست می‌شود) مراقبت می‌کند. گلهای بروکلی حاوی یک ترکیب خاص به نام سولفورافان هستند که ضدسرطان است و از پوست شما در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت می‌کند.

 

مواد طبیعی چون بروکلی

 

  • گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی منبع قوی ویتامین C است و حاوی تمامی کاروتنوئیدهای اساسی ازجمله لیکوپن است. بتاکاروتین، لوتئین و لیکوپن از پوست دربرابر تابش مضر آفتاب محافظت می‌کنند. این مواد از چین‌وچروک پوست نیز پیشگیری می‌کند. از آنجایی که گوجه‌فرنگی حاوی کاروتنوئیدهای اصلی است، یک غذای اصلی برای حفظ سلامت پوست محسوب می‌شود. بهتر است غذاهای حاوی کاروتنوئید مثل گوجه‌فرنگی را با یک منبع چربی مثل پنیر یا روغن زیتون جفت کنید. چربی باعث افزایش جذب کاروتنوئید می‌شود.

 

  • سویا

سویا شامل ایزوفلاون است. ایزوفلاون یک دسته از ترکیبات گیاهی هستند که می‌توانند استروژن را در بدن شما بلوکه کنند. ایزوفلاون قسمت‌های مختلفی از بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مطالعات نشان داده که مصرف ایزوفلاون‌های سویا هر روز به مدت 8 تا 12 هفته خطوط ریز روی پوست را از بین می‌برد و انعطاف‌پذیری آن را افزایش می‌دهد. در زنان یائسه، سویا باعث بهبودی خشکی پوست می‌شود و میزان کلاژن را افزایش می‌دهد. این ایزوفلاون‌ها نه تنها از سلول‌های بدن شما محافظت می‌کنند بلکه از پوست دربرابر تابش مضر آفتاب نیز مراقبت می‌کنند.

 

  • شکلات تلخ

اگر به دنبال دلیلی برای شکلات خوردن می‌گردید، بهتر است بدانید تاثیر کاکائو بر روی پوست شگفت‌انگیز است. یک مطالعه نشان داده مصرف روزانه پودر کاکائو حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بالا به مدت 6-12 هفته، باعث مرطوب شدن و ضخیم‌تر شدن پوست می‌گردد.

 

  • چای سبز

از جمله مواد طبیعی برای زیبایی پوست چای سبز است. چای سبز از پوست دربرابر پیری و آسیب‌دیدگی محافظت می‌کند. ترکیبات قدرتمند موجود در چای سبز کاتچین نام دارند و به چند روش به بهبودی سلامت کلی پوست شما کمک می‌کنند.

یک تحقیق 12 هفته‌ای بر روی 60 زن نشان داد که نوشیدن روزانه چای سبز به کاهش 25 درصدی قرمزی ناشی از نور خورشید کمک می‌کند. چای سبز همچنین رطوبت، سفتی و انعطاف‌پذیری پوست را حفظ می‌کند.

 

سخن پایانی

هر چیزی که می‌خورید تاثیر بسزایی در سلامت پوست شما ایفا می‌کند. برای داشتن پوستی سالم و زیبا باید یک رژیم غذایی متعادل و طبیعی داشته باشید. غذاهایی که در لیست بالا عنوان شد، گزینه‌های مناسبی برای سالم، محکم و زیبا نگه داشتن پوست هستند.

 

اگر تمایل به خواندن مطالب مرتبط در خصوص ویتامین ها دارید کافیه بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

روش‌های جذب ویتامین سی برای پوست

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =