روش‌های جذب ویتامین سی برای پوست

کرم ضد آفتاب چگونه از پوست محافظت می‌کند؟
12 دسامبر 2019
ماسک صورت با الارو
چه ماسک صورتی مناسب چه نوع پوستی است؟
24 دسامبر 2019

ویتامین‌ها از جمله مواد مغذی هستند که بدن به آن‌ها نیاز وافر دارد. به همین علت از طریق مواد غذایی و در صورت نیاز به کمک مکمل‌ها باید آن‌ها را به بدن برسانیم. این مواد در متابولیسم بدن و بهبود عملکرد نواحی مختلف آن مؤثرند. هر یک از ویتامین‌ها دارای خواص  متنوعی هستند که می‌توانند بر نقاط مختلفی از بدن تأثیر بگذارند. همچون ویتامین سی برای پوست.

همچنین عدم وجود آن‌ها به اندازه کافی در بدن سبب بیماری‌های مختلف یا آسیب به بدن می‌شود. از این رو مصرف مقدار کافی از ویتامین‌ها در طول روز به سلامت عمومی بدن کمک شایانی می‌کند. جذب ویتامین سی در بدن به علت فواید خارق العاده ای که دارد مهم است و باید مقدار مورد نیاز از این ویتامین را به بدن رساند.

اهمیت مصرف و جذب ویتامین سی به این علت است که بدن خود نمی‌تواند آن را تولید کند، حتی در ذخیره کردن آن نیز ناتوان است. از این رو باید به صورت روزانه در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد تا نیاز بدن را رفع کند.

 

جذب ویتامین سی در بدن و فواید آن

ویتامین سی از جمله مواد مغذی است که محلول در آب است و در حفظ سلامت بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند. این ویتامین را جزو گروه آنتی‌اکسیدان‌ها قرار داده‌اند و می‌تواند در جلوگیری از سرطان و اثر رادیکال‌های آزاد نقش مهمی داشته باشد. فواید زیادی را برای ویتامین سی می‌توان برشمرد که شامل موارد زیر است.

  • محافظت در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی و سلامت شریان‌ها
  • سلامت چشم و محافظت از آن در برابر عوامل بیماری‌زا
  • افزایش قدرت سیستم ایمنی و جلوگیری از نارسایی‌های آن
  • سلامت پوست و مو و جلوگیری از پیری زودرس و چروک پوست
  • درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی و آنفولانزا

 

عوارض عدم جذب ویتامین سی یا کمبود آن در بدن

کمبود این ویتامین ضروری در بدن خود را به روش‌های مختلفی نشان می‌دهد. کمبود ویتامین سی ممکن است در کوتاه مدت اثر نامطلوب قابل توجهی برجای نگذارد ولی در طولانی مدت باعث ایجاد مشکلات زیادی می‌شود. معمولاً مهم‌ترین نتیجه کاهش جذب ویتامین سی در بدن، کاهش توان سیستم ایمنی است.

از این رو ممکن است به سرعت بیماری‌های شایع مانند سرماخوردگی و آنفولانزا به خصوص در فصول سرد به سراغ فرد بیایند. برخی از علائم کمبود ویتامین سی در بدن، پنهان هستند و به مرور زمان خود را نشان می‌دهند.

سلامت پوست و مو در گرو تأمین این ویتامین به مقدار مورد نیاز از غذاها و مکمل‌هاست و تأمین ویتامین سی برای پوست بسیار ضروری است… از این رو در صورتی که کمبود آن در بدن احساس شود، ممکن است مشکلاتی مانند خشکی پوست و مو، شکنندگی مو، ایجاد لک و نقطه‌های قرمز بر روی پوست، تورم لثه‌ها و بیماری‌های گوارشی، تأخیر در بهبود زخم‌ها، خونریزی لثه، کند شدن متابولیسم بدن، تورم در مفاصل و بسیاری موارد دیگر ایجاد می‌شود. همچنین مشکلاتی مانند سکته مغزی، سرطان، گرفتگی عروق، فشارخون بالا، بیماری‌های کیسه صفرا و … نیز در بلندمدت، با کمبود جذب ویتامین سی مورد نیاز بدن ایجاد می‌شوند.

از این رو باید راه‌های افزایش جذب ویتامین سی را در بدن بدانید و از آن‌ها پیروی کنید.

 

 

مواد غذایی حاوی ویتامین سی

مواد غذایی که بیشترین مقدار ویتامین سی را دارند شامل انواع میوه و سبزی‌ها هستند. معروف‌ترین میوه‌هایی که دارای ویتامین سی هستند، مرکبات به خصوص انواع ترش‌مزه آن‌ها هستند. از این رو مصرف آن‌ها به خصوص در فصول سرد از بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی که ناشی از سیستم ایمنی ضعیف هستند جلوگیری می‌کند. مواد غذایی که جذب ویتامین سی از آن‌ها به وفور صورت می‌گیرد شامل موارد زیر هستند:

  • کلم بروکلی و گل کلم
  • جعفری
  • آناناس
  • فلفل سبز و قرمز
  • کیوی
  • پرتقال و انواع مرکبات
  • نخود سبز
  • انبه
  • توت فرنگی
  • پاپایا
  • و…

 

میوه‌ها و سبزی‌هایی که در بالا لیست شد برخی از منابع غنی از ویتامین سی هستند که برای تأمین نیاز بدن به این ماده می‌توان با مصرف آنها در طول روز از طریق غذا و نوشیدنی، سلامت بدن را تضمین کرد.

 

ویتامین سی برای پوست و زیبایی

پوست نه تنها در زیبایی تأثیر دارد بلکه وظیفه مهم‌تری نیز بر عهده دارد. پوست اولین سیستم دفاعی بدن در برابر عوامل آسیب زای محیطی و میکروب‌هاست. از این رو سلامت بدن در حد زیادی وابسته به سلامت پوست است. ویتامین سی به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی بر روی سلامت پوست و شفافیت آن تأثیر به سزایی دارد.

در اکثر مواد آرایشی و بهداشتی، این ویتامین گنجانده می‌شود تا جذب سطحی آن توسط پوست باعث سالم‌تر شدن این بافت شود. ویتامین سی برای پوست یک ماده غذایی حیاتی محسوب می‌شود. هنگامی که مقدار این ویتامین در لایه‌های پوست به اندازه مورد نیاز باشد، پوست کاملاً شفاف و روشن است. همچنین کلاژن سازی با حضور این ویتامین انجام می‌گیرد. به همین علت حضور آن در پوست از پیری زودرس و چروک‌های پوستی جلوگیری می‌کند. از جمله موادی که همیشه در کرم‌های ضد چروک به چشم می‌خورد، ویتامین سی است. ویتامین سی برای پوست به عنوان یک ماده ضدالتهاب از ایجاد جوش‌های پوستی و التهاب ناشی از عوامل بیماری‌زا و رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. به همین علت افزایش گردش خون در نواحی مختلف پوست را سبب می‌شود و تغذیه پوست به نحو احسن انجام می‌گیرد.

ویتامین سی به بهبود زخم‌ها و ترمیم بافت‌های پوستی کمک می‌کند و با رطوبت رسانی پوست از خشکی آن جلوگیری می‌کند. پوست‌های مرطوب به ندرت دچار آسیب می‌شوند و ممکن است مشکلات متعددی که پوست‌های خشک دارند به سراغ آن‌ها نیاید. همچنین ظاهری مطلوب‌تر دارند و کیفیت و سلامت آن‌ها نیز قابل توجه است. استفاده از رژیم غذایی سالم و حاوی ویتامین سی مورد نیاز از سرطان پوست نیز جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی حاوی ویتامین سی سبب می‌شود تا پوست انعطاف‌پذیر شود و علاوه بر کلاژن سازی، شکنندگی بافت‌های پوستی را از بین ببرد و از بروز چروک‌های سطحی و عمیق بر روی پوست جلوگیری کند. در اکثر مواقع استفاده از این آنتی‌اکسیدان به بهبود وضعیت چروک‌ها و درمان آن‌ها نیز کمک می‌کند و در کرم‌های ضد چروک نیز به عنوان درمان کننده و پیشگیری کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 

جذب ویتامین سی برای پوست

حال نکته‌ای که مهم است رسیدن این ویتامین به بافت‌های مختلف بدن است. باید بدانید که فقط مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین نمی‌تواند به سلامت بدن کمک کند و باید به نحوی استفاده شود که جذب بالایی داشته باشد. امروزه مکمل‌های مختلفی از جمله قرص‌های ویتامین سی در داروخانه‌ها موجودند ولی از نظر کیفیت و کمیت جذب، نوشیدنی‌های حاوی ویتامین سی بیشترین تأثیر را در تأمین این ویتامین در بدن دارند.

هر چند مصرف قرص راحت‌تر است ولی یک نوشیدنی مانند آب پرتقال که ویتامین سی بالایی دارد جذب بیشتری از این ویتامین را نشان می‌دهد. نوشیدنی‌ها به سرعت جذب شده و ویتامین را وارد جریان خون می‌کنند. خون نیز دائم در حال گردش است و این مواد را به نقاط مختلف بدن می‌رساند. با توجه به این که ویتامین سی جزو ویتامین‌های محلول در آب است، خوردن آن به صورت نوشیدنی جذب بهتری را به همراه دارد.

هنگامی که از مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی ویتامین سی استفاده می‌کنید، برای جذب بهتر آن، از مصرف مواد نیکوتین و کافئین دار خودداری کنید. این مواد مانع از جذب ویتامین سی در بدن می‌شوند.

مواد غذایی و میوه‌ها نیز می‌توانند مقدار زیادی ویتامین به بدن برسانند. همانطور که گفته شد، مصرف نوشیدنی آن به نسبت خوراکی، جذب بهتری را از خود نشان می‌دهد؛ اما امروزه به کمک مواد تقویت کننده موضعی می‌توان انواع ویتامین‌های مورد نیاز پوست را رفع کرد. به این نوع جذب، جذب سطحی ویتامین توسط پوست گفته می‌شود.

اگر دقت کرده باشید بر روی اکثر مواد آرایشی و بهداشتی به خصوص مرطوب کننده‌ها، کرم‌های ضد چروک، کرم‌های ضد آفتاب و … که مصرف زیادی در بین افراد دارند، مقدار ویتامین سی موجود در محصول نوشته شده است. این ویتامین عاملی مهم در افزایش کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی است. به همین علت در اکثر مواد جوان‌سازی پوست از آن بهره می‌برند.

جذب ویتامین سی برای پوست به صورت موضعی باعث می‌شود تا بتوان این ماده را به طور مستقیم به درون بافت‌های پوستی فرستاد. از این رو زمانی که مقدار ویتامین سی موجود در مواد غذایی به مقدار مورد نیاز پوست نمی‌رسد، بهتر است از ترکیبات موضعی استفاده کرد. کرم‌های حاوی ویتامین سی بعد از قرار گرفتن بر روی پوست این ویتامین را به درون لایه‌های داخلی پوست می‌رسانند و خواص آن را به صورت مستقیم به پوست ارسال می‌کنند.

کرم‌های لایه بردار و ضد لک نیز حاوی مقدار زیادی از این ویتامین هستند. جذب ویتامین سی برای پوست باعث می‌شود تا لک‌ها از بین روند و مناطق تیره پوستی به مرور روشن‌تر شود. از این رو یک ماده ضد لک نیز شناخته می‌شود که تأثیر بسیار خوبی هم بر روی پوست دارد.

ویتامین سی یکی از ویتامین‌های ضروری برای بدن است که باید به صورت روزانه از طریق مواد غذایی تأمین شود؛ زیرا در بدن تولید و ذخیره نمی‌شود. استفاده از این ویتامین برای بدن به خصوص پوست و مو اهمیت بالایی دارد. ویتامین سی سبب می‌شود تا مشکلاتی مانند پیری زودرس، لک‌های پوستی، خشکی و شکنندگی بافت‌های پوست و بسیاری موارد دیگر به وجود نیاید. همچنین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

جذب ویتامین سی به صورت خوراکی، نوشیدنی و جذب سطحی انجام می‌گیرد. در جذب سطحی توسط پوست می‌توان از ماسک‌های تقویت کننده و کرم‌های درمانی و پیشگیری کننده استفاده کرد. از این رو در صورت رژیم غذایی نامناسب می‌توان این مواد مغذی را به صورت موضعی به پوست رساند. ویتامین سی جزو ویتامین‌های محلول در آب است و به همین علت می‌تواند به خوبی در نوشیدنی‌های حاوی ویتامین سی جذب بهتری داشته باشد.

 

آیا مقاله بالا توانسته اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهد؟
شما تجربه استفاده از محصولات ویتامین سی الارو را دارید؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =