آیا خوراک بر سلامت پوست شما تأثیر دارد؟

بازگشت به بلاگ
دسته بندی: مقالات دیدگاه‌ها: 0 تاریخ ارسال: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶

آیا خوراک بر سلامت پوست شما تأثیر دارد؟

سلامتی پوست و زیبایی آن همیشه یکی از موضوعات مورد بحث در جامعه‌ی پزشکی و سلامت بوده و همواره برای بهبود و زیباتر شدن پوست راه­ها و ایده­های زیادی ارائه می­شود. اما بهترین راه برای داشتن یک رژیم پوستی مناسب استفاده از غذاها و خوراکی­های طبیعی است. غذاهایی که مصرف می­کنید، برای سلامت پوست اهمیت دارند و باید یک برنامه روزانه پوستی (skin routine) برای خود داشته باشید.

لسلی باومن یکی از متخصصین پوست میامی می­گوید:«تغذیه‌ی خوب، یک بخش اساسی و مهم در ساختمان پوست سالم است.»

مواد تشکیل دهنده‌ی طبیعی غذا برای از بین بردن لایه­های مضر پوست وارد عمل می­شوند، از پوست در برابر اشعه‌ی آفتاب محافظت می­کنند و نقش زیادی در رژیم پوستی سالم شما دارند. یک دستورالعمل جامع برای رژیم پوستی شما باید شامل انواع چربی­های سالم، پروتئین کافی و مقدار زیادی ویتامین باشد. رژیم پوستی خوبی که به عنوان یک رژیم روزانه پوستی و یا skin routine شناخته می­شود، می‌تواند باعث عملکرد بهتر مغز، پایین آوردن کلسترول، بهبود شرایط خواب و استرس شود.

اگر به دنبال یک رژیم پوستی سالم هستید تا به عنوان یک برنامه روزانه پوستی (skin routine) در برنامه‌ی غذایی خود داشته باشید، موارد زیر را فراموش نکنید.


شکلات تلخ

شکلات تلخ باعث افزایش جریان خون می­شود. اگر در برنامه روزانه پوستی خود تنها نیم فنجان قهوه تلخ مصرف کنید جوان­تر به نظر خواهید آمد. کاکائو با داشتن درصد بالایی از فلانوئیدها به طور چشمگیری باعث نرم‌تر شدن و بهتر شدن پوست شما می­شود. در رژیم پوستی خود شکلات تلخ و کاکائو را فراموش نکنید.

گردو

این آجیل انباری از اسید آلفا لینولنیک است، یک چربی امگا۳ که جزئی کلیدی در رژیم پوستی و برنامه‌ی روزانه‌ی پوستی باید باشد. گردو پوست را مرطوب و انعطاف‌پذیر می­کند. تنها نیمی از یک گردو نیاز ۱۰۰ درصدی رژیم پوستی روزانه‌ی شما را فراهم می­کند.

Cocoa

کاهو

تنها شش برگ از کاهو می­تواند ۱۰۰ درصد ویتامین D مورد نیاز بدن شما را در روز فراهم کند. ویتامین D به راحتی به عنوان یک رژیم پوستی کامل با افزایش حجم سلول‌های پوستی، پوست شما را احیا می­کند. پتاسیم موجود در کاهو باعث زیبایی پوست می­شود. به عقیده‌ی برخی از دانشمندان مصرف منظم کاهو در روز یک رژیم پوستی کامل برای شما به ارمغان خواهد آورد زیرا باعث افزایش جذب مواد مغذی مورد نیاز پوست و افزایش اکسین در سطح پوست با بهبود جریان گردش خون می­شود.

گوجه فرنگی

خوردن گوجه فرنگی باعث می­شود از قرمز شدن پوست جلوگیری شود. افرادی که بیش از ۵ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی در روز استفاده می­کنند به دلیل لیکوپن زیاد در این ماده‌ی غذایی پس از سه ماه به میزان ۲۵ درصد بدنشان نسبت به اشعه‌ی آفتاب مقاوم­تر می­شود. در رژیم پوستی توصیه می­شود پوست کلاژن بیشتری دریافت کند تا کمتر دچار تخریب شود. یکی دیگر از دلایلی که دانشمندان توصیه می­کنند در رژیم پوستی خود از گوجه فرنگی غافل نشوید سطوح بالای آنتی اکسیدان در این ماده‌ی غذایی است . آنتی اکسیدان خطوط و حفره‌های موجود در پوست را پر می­کند


olive oil

روغن زیتون

روغن زیتون شامل اسید­های چرب ضروری برای بدن است. این چربی­ها برای محافظت پوست در برابر آسیب­های اشعه‌ی خورشید UV بسیار مفید هستند. مصرف روزانه حداقل۱ قاشق غذا‌خوری روغن زیتون در برنامه روزانه پوستی شما باید باشد تا پوستی شاداب و زیبا داشته باشید. همچنین تحقیقات نشان می­دهد که هیدروکسی تیزورول موجود در روغن زیتون باعث کاهش کلسترول بد بدن می­شود و باعث جلوگیری از چاقی و دیابت با گردش دادن انرژی در تمامی سلول‌های بدن می‌شود. استفاده از روغن زیتون در رژیم پوستی بسیار اهمیت دارد.

دانه های کامل یا روغنی

نان کامل، ماکارانی و غلات که از دانه‌های کامل و روغنی تهیه می­شوند به طور شگفت‌انگیزی دارای انواع آنتی اکسیدان هستند و خوردن آنتی اکسیدان­های زیاد کلید جوانی پوست است. تحقیقات نشان می­دهد که با افزایش سن میزان آنتی اکسیدان مورد نیاز برای بدن در رژیم پوستی باید افزایش یابد.ش


سویا

چین و چروک‌های صورت و استحکام پوست پس از آنکه زنان در اواخر دهه‌ی ۳۰  و اوایل دهه‌ی ۴۰ استفاده از سویا را در غذاهای خود شروع کردند، به شدت کاهش یافت و دلیل آن هم وجود ایزوفلاون در سویا بود. ایزوفلاون در ترمیم پوست بسیار عالی عمل می­کند.

سیب درختی

سیب پوستی یکنواخت و صاف برای شما به ارمغان می­آورد. آنتی اکسیدان موجود در سیب باعث محافظت از پوست در مقالب اشعه UVB یا همان اشعه مضر خورشید می­شود که باعث سرطان پوست می­شود. اگر قصد دارید روزی آفتابی را پشت سر بگذارید در ابتدای صبح و در رژیم پوستی خود خوردن سیب را فراموش نکنید.

توت فرنگی

توت فرنگی باعث درخشندگی پوست می­شود. توت فرنگی سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است موادی که در رژیم پوستی منبع تولید الیاف کلاژن هستند. کلاژن برای داشتن پوست صاف و پایدار به شما کمک خواهد کرد. توت فرنگی در رژیم پوستی زنان باید حتماً وجود داشته باشد تا از پوستی خشک و چروک‌دار در امان باشند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که اسید الاستیک یک آنتی اکسیدان فراوان در توت فرنگی تولید می­کند. الیاف الاستیک یک محافظ قوی در برابر بیماری‌های پوستی است.

تخم مرغ

اوتئین و زاکسنتین دو آنتی اکسیدان موجود در تخم مرغ هستند که بیش از چهار برابر انواع دیگر آنتی اکسیدان­ها باعث محافظت پوست در برابر اشعه‌ی آفتاب‌، ایجاد لکه­های قهوه­ای بر روی پوست، چین و چروک پوست و سرطان پوست می­شود. استفاده از تخم مرغ در رژیم پوستی همچنین باعث نرمی، استحکام و روشن‌تر شدن پوست می­شود.

Strawberry

بادام

بادام را در رژیم پوستی خود حتما حداقل به تعداد چند عدد در روز داشته باشید. استفاده روزانه از بادام باعث افزایش سطح ویتامین E که یکی از عناصر مهم مورد نیاز پوست است می­شود. بادام همچنین رطوبت  پوست را بالا می­برد و این بخصوص برای افراد مستعد به خشکی پوست بسیار عالی است. در برنامه روزانه پوستی خود بادام نقش مهمی را بر عهده خواهد داشت

در کل رژیم پوستی سالم و استفاده از برنامه روزانه پوستی می­تواند در جوان‌سازی پوست و بهبود عملکرد بدن برای نشاط و سلامت پوست از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

این اعلان را به اشتراک گذارید

دیدگاهتان را بنویسید

بازگشت به بلاگ